Belangrijke Elementen van een Online Wervingscampagne
HomeBlogBelangrijke Elementen van een Online Wervingscampagne

Belangrijke Elementen van een Online Wervingscampagne

Er komt veel kijken bij een online wervingscampagne! In principe is zo’n campagne een proces van vele maanden, soms wel langer, afhankelijk van jouw doel. Het is belangrijk om de campagne erg goed voor te bereiden, te monitoren, maar ook te analyseren, om er vervolgens lering uit te trekken. In deze blog gaan we in op een aantal belangrijke elementen van een wervingscampagne die niet kunnen ontbreken. Even terug naar de basis en ontdekken wat een wervingscampagne precies inhoudt? Check het hier.

 

Elementen voor een Succesvolle Online Wervingscampagne

Een goede wervingscampagne opzetten vergt wat denkwerk. Allereerst is het cruciaal om duidelijke doelen en jouw doelgroep te definiëren. Wat is jouw doel van de wervingscampagne en hoe ziet jouw doelgroep er precies uit? Ook gaan we kijken naar de verschillende kanalen waar jij je als werkgever met jouw wervingscampagne kan uiten, zoals social media. Met een pakkend verhaal zorg je hier voor een emotionele connectie met een potentiële kandidaat. Als laatste duiken we ook nog in het belang van het  monitoren van een online wervingscampagne.

 

Het Doel van een Wervingscampagne

Allereest is het belangrijk om jouw doelen te definiëren. Doelen waar je aan kan denken zijn:

  1. Vacature invullen: is jouw primaire doel het invullen van een of meerdere openstaande vacatures?
  2. Diversiteit vergroten: is jouw primaire doel de diversiteit binnen de organisatie te bevorderen?
  3. Employer brand opbouwen: wil jij graag de cultuur, waarden en unieke kenmerken van de organisatie benadrukken?
  4. Talentpool opbouwen: wil jij een reserve van gekwalificeerde kandidaten hebben om toekomstige posities in te vullen?

Ook kan je denken aan het verlagen van de kosten per aanname of de snelheid van aanname verbeteren. In de meeste gevallen zal een wervingscampagne bijdragen aan veel van de bovenstaande doelen. Maar wil jij je als organisatie bijvoorbeeld vooral focussen op het vergroten van de diversiteit, in plaats van het opbouwen van jouw employer brand? Dan komt hier een veel andere benadering bij kijken. Zowel in de voorbereiding als in de uitvoering. Daarom is het erg belangrijk om van tevoren jouw doel(en) in kaart te brengen.

 

De Doelgroep van een Wervingscampagne

Uiteraard is het bepalen van de doelgroep van jouw wervingscampagne cruciaal, want je moet immers wel de juiste kandidaten bereiken. Denk hierbij ten eerste aan de vaardigheden, kwalificaties, ervaringsniveaus en persoonlijke eigenschappen. Wat moet een potentiële kandidaat beheersen om in aanmerking te komen voor een functie binnen jouw organisatie? Hoeveel jaar ervaring moet deze kandidaat minimaal hebben? Wat is het minimale opleidingsniveau? Wat zijn de persoonlijke eigenschappen van deze kandidaat, zodat hij of zij ook binnen de cultuur van de organisatie past. Ontwikkel waar nodig persona’s of kijk naar de achtergronden van succesvolle huidige teamleden in vergelijkbare posities, om zo het ideale profiel en jouw doelgroep in kaart te brengen.

Daarnaast is het belangrijk om de locatie van de kandidaten te bepalen. Hoe ver mag een kandidaat maximaal wonen van het hoofdkantoor? Of misschien hebben jullie wel meerdere locaties of is het mogelijk om volledig vanuit huis te werken, waardoor de locatie geen belemmerende factor is. Bij het werven van starters is het ook gebruikelijk om vooral naar universiteitssteden te kijken. Allemaal dingen om rekening mee te houden. Maar stel dit van tevoren vast, want dit zijn immers de regio’s waar jij jouw campagne tot uiting brengt.

De Kanalen voor een Online Wervingscampagne

Het bepalen van de juiste kanalen is essentieel voor het laten slagen van een wervingscampagne. Laten we hier onderscheid maken tussen offline kanalen en online kanalen. De meeste wervingscampagnes zijn tegenwoordig online, omdat deze nou eenmaal het grootste bereik hebben. Laten we ons daarom hierop focussen. We nemen de belangrijksten onder de loep.

  1. Vacaturesites: Populaire platforms zoals Indeed, Monster en Glassdoor stellen werkgevers in staat vacatures te plaatsen en hebben vaak geavanceerde zoekmogelijkheden voor werkzoekenden. Vacaturesites bereiken vaak de actief werkzoekenden. Hier is het mogelijk om een aantrekkelijke vacaturetekst te schrijven, waar potentiele kandidaten vervolgens op kunnen reageren
  2. Social Media: We hebben er allemaal dagelijks mee te maken. Denk hierbij, bijvoorbeeld, aan Facebook, LinkedIn, Instagram en TikTok. Allemaal kanalen waar jij je als werkgever kan uiten en ook op kan adverteren om dat extra bereik te genereren.
  3. Google Ads: Via Google advertenties is het mogelijk om veel bereik te genereren en de juiste doelgroep te bereiken. Dit kan zowel via Search als via Display. Lees trouwens hier hoe jij jouw Google Search wervingsadvertentie inricht!

Via, onder andere, deze kanalen is het mogelijk om met een pakkend verhaal een emotionele connectie maakt met een potentiële kandidaat. Waar wacht je nog op?

 

Het Monitoren van een Online Wervingscampagne

Het monitoren van een online wervingscampagne is enorm belangrijk wanneer je het optimale resultaat eruit wil halen. Tijdens deze campagne wil je graag weten wat wel werk en wat niet werkt. Zo kan je jouw beeldmateriaal optimaliseren, jouw budget optimaliseren en bijvoorbeeld de klikpaden op jouw website optimaliseren. Gelukkig zijn er veel tools om dit in de gaten te houden. Denk aan Google Analytics en Microsoft Clarity, naast het analyseren van de statistieken op elk platform natuurlijk.

Alles op een rijtje

Zoals je misschien wel door hebt, komt er veel kijken bij het voorbereiden, opzetten en monitoren van een online wervingscampagne. En dan hebben we nog lang niet alles behandeld! Je hebt nu in ieder geval een beeld van de grote lijnen. We hopen dat je nog wel door alle bomen het bos ziet.

Wervingscampagne