Het Belang van Employer Branding in een Wervingscampagne
HomeBlogHet Belang van Employer Branding in een Wervingscampagne

Het Belang van Employer Branding in een Wervingscampagne

Om een succesvolle wervingscampagne te draaien en jong talent aan te trekken voor jouw organisatie, is je employer brand erg belangrijk. Jouw employer brand omvat het imago en de reputatie van jouw organisatie en het is de perceptie die potentiele werknemers hebben over jouw bedrijf. In deze blog gaan we graag dieper in op het belang van het werkgeversmerk in een wervingscampagne. Waarom helpt een sterk merk jou om eenvoudiger (jong) talent aan te trekken?

 

Wat is Employer Branding en waarin is het zo belangrijk voor een Wervingscampagne?

Employer branding is het proces van het vormgeven en communiceren van de identiteit en reputatie van jouw organisatie als werkgever. Het gaat verder dan alleen het promoten van vacatures: het draait om het creëren van een aantrekkelijk beeld van jouw bedrijf als plek om te werken. Je kan dit bijvoorbeeld doen door het uiten van de bedrijfscultuur, van de waarden en/of van de ontwikkelingsmogelijkheden die je biedt aan werknemers.

Employer Branding is heel belangrijk voor jouw wervingscampagnes omdat het helpt om gekwalificeerd talent aan te trekken en te behouden. Een sterk employer brand maakt jouw organisatie onderscheidend en aantrekkelijk voor potentiële kandidaten, wat resulteert in een grotere pool van talent om uit te kiezen en een hogere kans op het aantrekken van het beste talent voor openstaande posities.

Je kan het jezelf waarschijnlijk wel inbeelden: stel dat je twee vacatures ziet die qua inhoud en arbeidsvoorwaarden precies hetzelfde zijn. Vacature A is bij dat leuke Bedrijf X waar je al vaker over gehoord hebt en dat bekend staat om de aantrekkelijke bedrijfscultuur. Vacature B is bij het onbekende Bedrijf Y waarvan je eigenlijk nog nooit gehoord hebt en dus ook niet weet waar ze voor staan. De kans is groot dat Bedrijf X jou meer aantrekt en dat je de voorkeur geeft voor een dienstverband bij hen.

 

Andere voordelen

Naast dat het makkelijker is om talent aan te trekken, biedt een sterke employer brand jou ook voordelen op het gebied van talentbehoud en kosten:

  • Talentbehoud: Een sterke employer brand biedt, naast het makkelijker aantrekken van talent, ook het voordeel dat het voor jou als bedrijf makkelijker is om aangetrokken werknemers voor langere tijd te behouden. Een goed werkgeversmerk kan ervoor zorgen dat werknemers zich sterker verbonden voelen met een organisatie. Daarnaast geloven werknemers sneller dat jij als bedrijf jouw beloften nakomt en dat jij je inzet voor het welzijn en de ontwikkeling van werknemers. Allemaal voorbeelden die bijdragen aan een hogere mate van werknemersbetrokkenheid en tevredenheid.
  • Kostenbesparing: Door een sterke employer brand kan je als organisatie kosten besparen op de wervingscampagne in zijn geheel, omdat het makkelijker is om talent aan te trekken. Het kost uiteindelijk minder geld om via alle online kanalen aan het juiste aantal sollicitanten te komen, omdat je simpelweg minder verkeer hoeft te genereren. Een potentiële kandidaat solliciteert sneller bij een werkgever met een sterk employer brand.

 

Wervingscampagne met een minder sterk Employer Brand

Nu vraag je je misschien af: is het mogelijk om via een wervingscampagne talent aan te trekken wanneer ik een minder sterk employer brand heb? Dat kan! Ook al zal een sterk werkgeversmerk jou enorm helpen tijdens een wervingscampagne, met een krachtige boodschap waarmee jij een emotionele connectie weet te maken met een potentiele kandidaat, kom je al een heel eind! Door via verschillende online kanalen de juiste doelgroep te bereiken met deze boodschap, inclusief sterke visuele content, ben ook jij als werkgever met een minder sterk employer brand in staat om de juiste kandidaten aan te trekken.

Misschien helpt dit artikel over de belangrijke elementen van een wervingscampagne jou nog een stapje verder! Je kan natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen voor vragen.

Employer Branding Wervingscampagne