Een Wervingscampagne: Het Gebruik van Data & Analytics
HomeBlogEen Wervingscampagne: Het Gebruik van Data & Analytics

Een Wervingscampagne: Het Gebruik van Data & Analytics

Tijdens een wervingcampagne is het van cruciaal belang om met behulp van data de juiste keuzes te maken en jouw campagne continu te optimaliseren. Hierdoor is het mogelijk om zowel jouw cost-to-hire te verlagen als het aantal sollicitaties te verhogen. Maar hoe pak je dit nou precies aan en hoe begin je? In deze blog nemen we je mee in het gebruik en het belang van data en analytics op zowel advertentieniveau als websiteniveau in een online wervingscampagne, zodat jij een idee krijgt waar je aan kan denken bij het optimaliseren en analyseren van een campagne.

 

Het Belang van Data in een Wervingscampagne

Data is onmisbaar wanneer jij het verloop en de resultaten van jouw wervingscampagne gaat analyseren. Zo kom je er bijvoorbeeld achter welke visuele elementen wel of niet goed werken, welke doelgroepen jouw advertenties het meest aanspreken, welke advertentiekanalen het meest kosteneffectief is en wat het gebruikersgedrag op jouw website is. Op basis van deze bevindingen kan je een wervingscampagne zo optimaliseren dat je meer sollicitanten ontvangt tegen een lagere cost-per-hire.

 

Advertentiedata

Laten we allereerst eens duiken in de data die je rechtstreeks uit de advertenties haalt van jouw wervingscampagne. Dit zijn de statistieken die je uit de campagnes haalt op kanalen zoals Google Ads, Facebook, Instagram, LinkedIn, etc. Over het algemeen hebben al deze kanalen gemeen dat je allereerst een doelgroep kiest voor jouw campagne, waarna je jouw advertenties inricht met beeldmateriaal en tekst. Na verloop van tijd is het tijd om in de data te duiken.

 

Welke informatie kan je nou precies halen uit deze campagnes zelf? Elk platform geeft een overzicht van het aantal weergaven, klikken, kosten, etc. Op campagneniveau, maar ook op het niveau van, bijvoorbeeld, een individuele afbeelding of tekst. Zo kan je bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat bepaalde afbeeldingen een lage klikratio (CTR) hebben, waar andere afbeeldingen hogere CTRs hebben. Ook kan je statistieken zien per doelgroep. Is er een groep die relatief veel op jouw advertenties klikt? Dan is het een goed idee om de biedingen voor deze doelgroep te verhogen, waardoor meer mensen binnen deze groep jouw advertenties te zien krijgen. Hetzelfde geldt voor locaties, leeftijd en plaatsingen binnen het platform. Zie je dat klikken voor bepaalde advertenties een stuk duurder zijn dan gemiddeld? Ga dan eens na of het nog wel efficiënt is om deze te laten draaien.

 

Ook is het mogelijk om per platform verschillende conversies in te stellen. Welke doelen stel jij in voor jouw wervingscampagne? Vaak zijn dit sollicitaties, maar dit kan ook de bedankpagina zijn van een formulier waar kandidaten zich aanmelden om op de hoogte gehouden te worden van nieuwe vacatures. Zie jij dat een bepaalde advertentie significant meer inschrijvingen oplevert dan andere advertenties? Een goed idee om jouw budget hier te verhogen.

 

Websitedata

Een wervingscampagne kan je ook analyseren op basis van websitedata. Potentiële kandidaten klikken op jouw advertentie en worden vervolgens doorgestuurd naar jouw recruitmentwebsite. Maar wat doen ze vervolgens? Verlaten ze de website gelijk of klikken ze door naar andere pagina’s? Hoe veel tijd brengen ze gemiddeld door op een website, of per sessie? Of misschien kom je er wel achter dat ze vastlopen bij het invullen van een formulier. Websitedata is enorm belangrijk voor het optimaliseren van een wervingscampagne.

 

Met tools zoals Google Analytics 4 is het mogelijk om het websitegedrag van gebruikers in te zien. Door GA4 met Google Ads te linken, of advertentielinks vanuit bijvoorbeeld Facebook en/of Instagram van een UTM tag te voorzien, is het mogelijk om het verkeer te analyseren dat direct vanuit jouw wervingscampagne komt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat een bepaalde advertentie een relatief hoge klikratio heeft, maar dat je vervolgens in GA4 erachter komt dat deze gebruikers relatief kort op de website verblijven. Wellicht is dit toch een indicatie dat deze advertentie toch niet zo goed werkt, in tegenstelling tot wat je denkt wanneer je naar de data op advertentieniveau kijkt.

 

Daarnaast is het ook mogelijk om bijvoorbeeld live opnames te zien van websitegebruik met tools zoals Microsoft Clarity. Naast live opnames kan je ook heatmaps en andere websitestatistieken bekijken. Zo kan je erachter komen hoe ver gebruikers gemiddeld op specifieke pagina’s scrollen, waar gebruikers vastlopen en waar gebruikers op een pagina klikken. Met deze inzichten kan je jouw recruitmentwebsite verder optimaliseren.

 

Versterk jouw Wervingscampagne met Data & Analytics

Door het continu gebruiken van data ben je in staat om jouw wervingscampagne te optimaliseren en zo meer gekwalificeerde sollicitanten aan te trekken tegen minder kosten. Heb je vragen of ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op of kijk eens op onze dienstenpagina’s en in het bijzonder op onze pagina over wervingscampagnes voor starters en trainees.

Wervingscampagne