Recruitment Marketing en Google Search: Hoe je optimaal gebruik maakt van Google Search voor jouw Recruitment Marketing
HomeBlogRecruitment Marketing en Google Search: Hoe je optimaal gebruik maakt van Google Search voor jouw Recruitment Marketing

Recruitment Marketing en Google Search: Hoe je optimaal gebruik maakt van Google Search voor jouw Recruitment Marketing

Recruitment marketing is tegenwoordig essentieel geworden voor organisaties die streven naar het aantrekken van (jong) talent op de arbeidsmarkt. Recruitment marketing kan je op veel verschillende manieren inzetten, maar vandaag gaan we het hebben over de rol die Google Search hierin kan spelen. Door Google Search te gebruiken, kan jij als organisatie jouw recruitment marketing naar een hoger niveau tillen door potentiële kandidaten te targeten op basis van hun zoekopdrachten, interesses en online gedrag. Weten hoe? Lees dan snel verder.

 

Recruitment Marketing en Google Search: De Basis

Via Google Search is het mogelijk om wervingsadvertenties te genereren op basis van tekst. Deze advertenties ken je wel: ze staan altijd bovenaan de resultatenpagina wanneer je iets zoekt op Google, vaak aangegeven met “gesponsord”. Het is mogelijk om deze advertenties helemaal zelf in te richten. Door het opgeven van koppen, beschrijvingen en highlights, maak jij kans om bovenaan te verschijnen in de zoekresultaten wanneer iemand op bepaalde zoekwoorden zoekt. Fijn toch! Maar hoe dan precies?

Wanneer jij een wervingsadvertentie maakt, krijg je de mogelijkheid om bepaalde zoekwoorden op te geven. Wanneer een potentiële kandidaat op deze zoekwoorden zoekt, bestaat de kans dat ze jouw advertentie te zien krijgen bovenaan de resultatenpagina. Ideaal om meer zichtbaarheid en clicks te genereren. Of jouw advertentie daadwerkelijk vertoond wordt, hangt van veel factoren af, waaronder:

  1. Zoekwoordenrelevantie: Het zoekwoord dat een potentiële kandidaat invoert, moet relevant zijn voor de zoekwoorden die je hebt geselecteerd in jouw wervingsadvertentie
  2. Advertentierelevantie: De relevantie van jouw advertentietekst ten opzichte van het zoekwoord is belangrijk. De inhoud van jouw wervingsadvertentie moet nauw aansluiten bij de verwachtingen van de potentiële kandidaat op basis van zijn of haar zoekopdracht
  3. Landingspagina-ervaring: De bestemmingspagina waar je potentiele kandidaten naar toe leidt, moet een goede ervaring bieden en relevant zijn voor de inhoud van jouw advertentie. Het is dus zaak dat de landingspagina op jouw recruitment website goed aansluit op jouw advertentie.
  4. Budget: Het dagelijkse budget dat je instelt voor jouw wervingsadvertentie bepaalt hoe vaak jouw advertentie wordt getoond op Google. Logisch, maar hoe hoger jouw budget, hoe meer vertoningen.

 

Recruitment Marketing en Google Search: Een Voorbeeld

Laten we hier als voorbeeld een van onze eigen Google Search advertenties gebruiken, om je een beter beeld te geven van hoe zo’n wervingsadvertentie er nou precies uit komt te zien. De advertentie zelf is niet een recruitment advertentie, maar het geeft je een goed beeld van de essentie. Een aantal van de zoekwoorden die wij bij onderstaande advertentie hebben ingesteld zijn: 1) “student inhuren”, 2) “werkstudent gezocht”, 3) “inhuren van student”. Wanneer een persoon op “student inhuren” zoekt, bestaat de kans dat onderstaande advertentie wordt getoond. Wanneer erop geklikt wordt, belandt de gebruiker op de volgende pagina. Laten we nu ingaan op bovengenoemde punten:

  1. Zoekwoordenrelevantie: Het zoekwoord waarop gezocht is (“student inhuren”), is relevant voor de advertentie, omdat dit een van de zoekwoorden is die wij hebben ingevoerd
  2. Advertentierelevantie: De inhoud van onze advertentie is relevant ten opzichte van het zoekwoord. De titel van de advertentie gaat over het inhuren van een student, en ook de metabeschrijving onder de titel gaat verder in op het inhuren van een student.
  3. Landingspagina-ervaring: Ook de landingspagina is relevant ten opzichte van het zoekwoord en de advertentie. Men kan hier meer informatie vinden over het inhuren van een student.

Recruitment Marketing

Zoals je ziet is dit een advertentie die relevant is en waarvan de kans aanwezig is dat deze getoond wordt, afhankelijk van het budget uiteraard. Nu heb je een beter beeld van Google Search advertenties voor jouw recruitment marketing. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar, bijvoorbeeld, trainee Finance? Stel dan zoekwoorden in waar potentiele kandidaten op zoeken die een finance traineeship willen doen en richt je wervingsadvertentie vervolgens ook relevant in.

 

Overige Targeting

Tot nu toe zijn we vooral ingegaan op de wervingsadvertentie zelf en de relevante zoekwoorden. Google Search biedt nog veel meer mogelijkheden wat betreft het targeten van jouw ideale potentiele kandidaat. Een aantal voorbeelden:

  1. Locatietargeting: Je kunt jouw wervingsadvertenties richten op specifieke locaties. Dit kan een stad of een gemeente zijn, maar ook een bepaalde straal rond een locatie
  2. Taal Targeting: Je kunt jouw advertenties targeten op basis van de taalvoorkeur van een potentiële kandidaat. Realiseer je dat flink wat Nederlanders hun voorkeurstaal op Engels hebben ingesteld.
  3. Demografische Targeting – Leeftijd & Geslacht: Het is mogelijk om op leeftijd en geslacht te targeten. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een starter? Dan kan je instellen dat jouw wervingsadvertentie alleen wordt vertoond aan kandidaten tussen, bijvoorbeeld, de 18 en 24 jaar.
  4. Doelgroep Targeting: Je kunt je advertenties richten op specifieke doelgroepen op basis van interesses, demografie, gedrag en meer.
  5. Remarketing: Je kunt advertenties tonen aan mensen die eerder jouw recruitmentwebsite hebben bezocht.

Volop mogelijkheden dus!

Monitoren en Optimaliseren van jouw Wervingsadvertenties

Na het inrichten van jouw advertenties is het zaak om deze goed in de gaten te houden. Wat werkt wel en wat werkt niet goed? Zo is het mogelijk om in te zien welke zoekwoorden de hoogste CTR (click-through ratios) hebben. Is er een zoekwoord waar kandidaten op zoeken, vervolgens jouw advertentie te zien, maar nooit op jouw link klikken? Dan is het misschien een goed idee om dit zoekwoord uit te sluiten. Zo kan je dit eigenlijk zien met elke bovengenoemde targeting opties. Zie je dat een bepaalde doelgroep eigenlijk nooit op jouw advertentie klikt? Dan is het wederom een goed idee om deze doelgroep uit te sluiten.

Google maakt combinaties van de koppen en beschrijvingen die je in jouw wervingsadvertentie hebt opgegeven. Na verloop van tijd zie je ook welke van deze koppen en beschrijvingen wel of niet goed werken. Een ideale mogelijkheid om de slechtwerkende teksten aan te passen. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw advertentie steeds beter aanslaat op de kandidaten die je aan wilt spreken.

 

Klaar om jouw Recruitment Marketing aan te vullen met Google Search?

Wil jij meer uit je recruitment marketing halen? Genereer dan meer zichtbaarheid door wervingsadvertenties in te richten met Google Search. Het biedt een ideale mogelijkheid om onder de aandacht te komen bij actief zoekende kandidaten. Trek meer verkeer naar je website en vergroot de kans om die ideale kandidaat binnen te hengelen. Tevens is Search een goede aanvulling op jouw online wervingscampagne.

Online Marketing Recruitment Marketing