Een Student Inhuren: De voordelen, waar je ze vindt & hoe je ze werft
HomeBlogEen Student Inhuren: De voordelen, waar je ze vindt & hoe je ze werft

Een Student Inhuren: De voordelen, waar je ze vindt & hoe je ze werft

Een student inhuren voor een (flink) aantal uren in de week omdat je wel wat extra handen kan gebruiken, of misschien omdat er een tijdelijk project aankomt waar een student uitermate geschikt voor zou kunnen zijn? Een student inhuren brengt veel voordelen met zich mee! Voordelen die voor sommige organisaties nog niet helemaal helder zijn. Dat willen wij in deze blog graag verhelderen! Wat brengt het jou nou precies als organisatie wanneer je een student inhuurt? Waar kan je deze studenten het beste vinden en hoe werf je ze het beste? Lees snel verder.

 

De Voordelen van een Student Inhuren

Er zijn veel voordelen van het inhuren van een student. Laten we er een aantal onder de loep nemen:

  1. Kostenbesparing: Studenten zijn vaak bereid om voor een lager salaris te werken dan een ervaren professional. Hierdoor kan je als organisatie besparen op de arbeidskosten.
  2. Frisse ideeën: Studenten kunnen nieuwe perspectieven met zich meebrengen vanwege hun recente academische ervaring. Ze kunnen daardoor anders tegen bepaalde zaken aankijken.
  3. Flexibiliteit: Studenten zijn over het algemeen bereid om flexibele werktijden te werken. Voor de student fijn, maar ook voor jou als organisatie wanneer je behoefte hebt aan werknemers die variabele uren kunnen werken!
  4. Toekomstig talent scouten: Een student inhuren biedt jou als organisatie de kans om veelbelovend jong talent vroeg te ontdekken. Wanneer je een positieve ervaring hebt met deze student, kan je hem of haar de mogelijkheid bieden om na het afstuderen in dienst te blijven bij jouw organisatie.

Kortom, het inhuren van student kan jou vele voordelen en mogelijkheden bieden! Zo zijn ze bereid om flexibel te werken, is het voor jou kosteneffectief en bouw je tegelijkertijd een talentpool op.

 

Een Student Inhuren: Waar vind je ze?

Een vraag die jou misschien wel gelijk te binnen schiet: “Waar kan ik dan een student vinden die mij verder kan helpen?” Terechte vraag, zeker in de huidige competitieve arbeidsmarkt. Over het algemeen zijn de meeste studenten online te vinden. Zo is het gros dagelijks actief op social media. Platforms zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en tegenwoordig ook TikTok zijn populaire kanalen onder studenten waar jij je als werkgever kan laten zien. Daarnaast hebben we natuurlijk ook de traditionele online vacatureplatforms, zoals Indeed. Het merendeel van de studenten die actief op zoek is naar een bijbaan gebruikt een online vacatureplatform op zoek te gaan naar die ene perfecte bijbaan. Denk hierbij ook aan specialistische websites voor studentenwerk, zoals StudentenWerk of YoungCapital. Ook universitaire carrièrecentra bieden vaak de mogelijkheid voor werkgevers om vacatures te plaatsen.

Ook offline kan jij een slag slaan. Zo kan jij als organisatie bijvoorbeeld deelnemen aan netwerkevenementen en carrièrebeurzen. Dit zijn evenementen waar bedrijven de gelegenheid krijgen om zichzelf te presenteren aan potentiële werknemers, vaak studenten en afgestudeerden. Zo kan jij top of mind worden bij studenten. Of denk bijvoorbeeld aan bedrijfspresentaties op universiteiten en hogescholen. Ook dit is een manier om jou te laten zien aan studenten, waardoor zij eerder zullen overwegen om bij jou in dienst te gaan.

Hoe werf je deze studenten?

Misschien wel de belangrijkste vraag. Want als je weet waar je ze kan vinden, is het zeker nog geen uitgemaakte zaak dat ze ook daadwerkelijk bij jou aan de slag willen. Laten we even met twee belangrijke basiselementen beginnen. Allereerst, het salaris. Iets wat men tegenwoordig nog wel eens kan onderschatten. Bied studenten een competitief salaris. En belangrijker nog: vermeld het salaris in je vacaturetekst! Het is niet meer van deze tijd om het salaris niet in de vacaturetekst te vermelden. Het komt geheimzinnig over en studenten gaan er gelijk vanuit dat het salaris dan waarschijnlijk toch wel te laag zou zijn. En vermeld je het salaris, maar is het simpelweg veel lager dan het marktconforme salaris? Ja, vergeet het dan ook maar.

Een ander belangrijk basiselement is de vacaturetekst. Schrijf een wervende vacaturetekst, waarvan een student echt enthousiast kan worden en waarbij ze ook het idee krijgen dat ze van waarde gaan zijn voor jouw organisatie. Omschrijf de werkzaamheden en wees uitgebreid. Maak ze enthousiast. (En vermeld het salaris).

Nu denk je misschien: “Ik bied een goed salaris, en in mijn ogen heb ik een enorm leuke vacaturetekst online staan. Waarom reageren er geen studenten?”. Door de enorm krappe arbeidsmarkt van tegenwoordig is het simpelweg niet makkelijk om de juiste student te vinden en in te huren. Hier komt recruitment marketing om de hoek kijken. In deze blog zijn we al wat dieper ingegaan op het concept zelf. Recruitment marketing is een strategische aanpak die marketing- en recruitmentmethoden combineert om potentiële kandidaten aan te trekken voor jouw organisatie. Het bestaat uit verschillende activiteiten, waaronder employer branding, content marketing, gerichte advertenties en wervingscampagnes.

Eigenlijk hebben alle activiteiten binnen recruitment marketing een gemene deler: zichtbaar zijn voor potentiele werknemers. Employer branding is erg belangrijk voor het aantrekken van studenten en jong talent. Het is de perceptie die kandidaten hebben van jouw organisatie. Heb jij een sterke employer brand? Dan zullen student jouw organisatie sneller herkennen en zullen ze eerder bereid zijn om bij jou aan de slag te gaan. Door aanwezig te zijn op bijvoorbeeld social media en verhalen van medewerkers te delen en/of de waarden van jouw organisatie te delen, krijgen studenten een beter beeld van jouw bedrijf. Daarnaast bieden social media ook mogelijkheden om employer branding advertenties in te richten, om zo meer en betere naamsbekendheid te genereren.

Content marketing, gerichte advertenties en wervingscampagnes zijn eigenlijk een extra aanvulling op jouw employer branding en jouw algemene vacature uitingen. Met content marketing creëer en promoot jij inhoud gericht op een specifieke doelgroep. Je kan bijvoorbeeld content maken over de vacature zelf, of hoe het is om voor jullie organisatie te werken. Door deze inhoud te promoten wordt deze content aan de door jou gewenste doelgroepen getoond en worden zij warm gemaakt om bij jou in dienst te gaan. Ook kan je advertenties gebruiken om jouw vacature aan een groter publiek te laten zien en ook deze kunnen worden ingezet op elk social media kanaal en bijvoorbeeld via Google. Wervingscampagnes zet je vaak in wanneer je meerdere werknemers zoekt, ook om het kostendekkend te maken.

Wat nu?

Flink wat mogelijkheden en informatie dus! Wil jij een student inhuren en heb jij naar aanleiding van deze blog een aantal vragen? Of weet je simpelweg niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag. Je kan meer lezen over onze dienstverlening of je kan contact opnemen via het volgende contactformulier.

Recruitment Marketing Studenten Inhuren