Wat is Recruitment Marketing? Alles wat je moet weten
HomeBlogWat is Recruitment Marketing? Alles wat je moet weten

Wat is Recruitment Marketing? Alles wat je moet weten

Recruitment Marketing. We zien de term de laatste jaren steeds meer voorbijkomen. Maar wat houdt het eigenlijk precies in? Recruitment Marketing is een strategische aanpak die marketing- en recruitmentmethoden combineert om potentiële kandidaten aan te trekken voor jouw organisatie. Eigenlijk draait het allemaal om het promoten van het werkgeversmerk, het verbeteren van de kandidatenervaring en het effectief communiceren van vacatures naar specifieke doelgroepen.

 

De Opkomst van Recruitment Marketing

In tegenstelling tot traditionele wervingsmethoden, die zich vooral richten op het invullen van directe vacatures, heeft recruitment marketing een langetermijnvisie door relaties op te bouwen met potentiële kandidaten, ook voor toekomstige functies. Verschillende factoren hebben voor de opkomst van recruitment marketing gezorgd:

  1. Competitieve Arbeidsmarkt: In de afgelopen jaren is de arbeidsmarkt steeds competitiever geworden, met een groeiende vraag naar hooggekwalificeerd (jong) talent. Werkgevers moeten nu actiever concurreren om talent aan te trekken
  2. Digitalisering en Social Media: De opkomst van digitale technologieën en social media heeft ervoor gezorgd dat werkzoekende platforms zoals LinkedIn en Indeed gebruiken om inzicht te krijgen in organisaties en nieuwe uitdagingen
  3. Focus op Employer Branding: Werkgevers realiseren zich steeds meer dat ze niet alleen vacatures moeten invullen, maar ook een aantrekkelijke werkplek moeten creëren. Dit heeft geleid tot een sterke focus op employer branding om de unieke identiteit van een organisatie te benadrukken.

Met recruitment marketing is het mogelijk om met behulp van (online) uitingen, advertenties en campagnes jouw 1) concurrentie slimmer af te zijn, 2) gebruik te maken van de opkomst van social media en 3) tevens jouw employer brand te promoten.

 

Waar bestaat Recruitment Marketing uit?

Recruitment marketing omvat een breed scala aan activiteiten die gericht zijn op het aantrekken en behouden van (jong) talent. Graag nemen we jou hierin mee. Waar je aan kunt denken:

  1. Employer Branding: Met het delen van, bijvoorbeeld, succesverhalen van medewerkers en het tonen van de waarden van jouw organisatie via social media is het mogelijk om een sterke employer brand op te bouwen, zodat potentiele kandidaten sneller geneigd zijn om voor jou als werkgever te kiezen.
  2. Content Marketing: Het ontwikkelen en delen van relevante en boeiende content op verschillende social mediakanalen. Dit kan varieren van blogposts tot video’s.
  3. Gerichte Advertenties: Met advertenties op social media is het mogelijk om een groter publiek te bereiken. Dit kan onder meer inhouden dat vacatures worden gepromoot, evenals employer branding-content. Lees hier hoe je bijvoorbeeld slim een Google Search wervingsadvertentie opzet.
  4. Wervingscampagnes: Online wervingscampagnes hebben als doel om potentiële kandidaten te overtuigen van een dienstverband bij jouw organisatie. Een wervingscampagne omvat verschillende online kanalen. Lees hier meer over wat een wervingscampagne precies inhoudt en de belangrijkste elementen van een wervingscampagne.

Recruitment Marketing is tegenwoordig erg belangrijk geworden in de strijd om talent. Als organisatie kan je er dan ook bijna niet meer omheen. Ready om jouw recruitment marketing naar een hoger niveau te tillen? Het helpt jou enorm om ook stagiairs, bijbaanstudenten en starters & trainees aan te trekken.

Online Marketing Recruitment Marketing