Je candidate experience verbeteren? Zorg met deze tips voor een goed werkgeversimago!
Het begrip candidate experience staat al jaren op menig prioriteitenlijstje van recruiters en hiring managers. Er worden stappen gezet, maar nog te vaak hebben we de neiging om door ons drukke werkschema te vervallen in slordige patronen. Gevaarlijk voor het imago van je bedrijf, iets dat van aanzienlijk belang is bij de keuze een werkgever. Uit onderzoek van Indeed naar het keuzegedrag van kandidaten blijkt immers dat 60% van de werkzoekenden aangeeft dat hun beslissing om te solliciteren bij een bedrijf wordt beïnvloed door de reputatie van het bedrijf. Is jullie candidate experience op orde? Met deze tips kun je dat controleren en waar nodig processen verbeteren.
Hoe ontwikkel je een goede candidate experience?
Een goede candidate experience creëer je door zorg te dragen voor je gehele recruitmentproces. Van ontwikkeling van de vacature, het wervingsproces tot het daadwerkelijk aannemen van de kandidaat en de onboarding. Wij geven een aantal praktische tips om een goede basis te leggen voor het verbeteren van jullie candidate experience.
1. Ontwikkeling van de vacature
Door een aansprekende, persoonlijke en overzichtelijke vacaturetekst op te stellen geef je kandidaten een duidelijk beeld van de functie waarop ze solliciteren. Let daarbij op de volgende punten:
- Spreek kandidaten direct aan en kies een schrijfstijl die past bij jullie bedrijf. Geef inzicht in jullie bedrijfscultuur.
- Geef antwoord op de vraag: waarom is dit dé vacature waarop ik MOET solliciteren? Deel jullie USP’s.
- Geef een duidelijke omschrijving van de functie, het profiel dat je zoekt en wat jullie de kandidaat bieden.
- Geef inzicht in het sollicitatieproces en ben hierin het liefst zo volledig mogelijk. Zo weet de kandidaat waar hij of zij aan toe is. Kom deze belofte vervolgens ook na.
- Geef duidelijk aan bij wie de kandidaat terecht kan voor vragen over de vacature.
Een uitgebreide uitleg ontvangen over hoe jij een optimale vacaturetekst opstelt? Download hier onze vacature template.
Al meer dan 15 jaar gespecialiseerd in Campus Recruitment
Benieuwd hoe wij starters, trainees, bijbaanstudenten en/of stagiairs voor jullie weten aan te trekken? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij staan je graag te woord.
Neem contact op2. Het wervingsproces
Nadat je de vacature ontwikkeld hebt, deze hebt uitgezet op vacaturebanken, onderwijsinstellingen en eventueel extra onder de aandacht hebt gebracht met een campagne, ga je sollicitaties ontvangen van kandidaten. Om een goede candidate experience te verzorgen is het belangrijk dat je iedereen netjes van een reactie voorziet. Hierin zijn een aantal fases te onderscheiden:
Bevestiging van de sollicitatie
Dat begint al bij het ontvangen van een sollicitatie. Stuur de kandidaat direct een bevestiging per mail, zodat deze weet dat de sollicitatie goed is aangekomen. Het gemakkelijkste is om hiervoor een autoresponder in te stellen. Houd er rekening mee dat je dit zo persoonlijk mogelijk maakt, onder meer door de naam van de kandidaat uit te lezen. Een goede tip is om hier ook nogmaals de sollicitatieprocedure te benoemen en verwachtingen qua reactietijd te managen. Dan is dit voor de kandidaat meteen overzichtelijk en weet deze waar hij of zij aan toe is.
Kandidaten afwijzen
Met sollicitanten gaan afwijzingen gepaard. Geef iedere kandidaat een reactie en maak ook deze zo persoonlijk mogelijk. Kijk daarbij naar de fase waarin je een kandidaat afwijst. Wijs je iemand na screening direct af dan volstaat een korte toelichting (via mail of WhatsApp). Maar heb je al telefonisch contact met iemand gehad of is deze zelfs al op (een eerste) gesprek geweest. Dan is het wel zo netjes om de kandidaat telefonisch te woord te staan en een uitgebreidere toelichting te geven op diens afwijzing.
Kandidaten door laten gaan naar een volgende fase van het proces
Doordat je kandidaten inzicht geeft in het sollicitatieproces is het belangrijk dat je jezelf ook aan de gestelde data en termijnen houdt. Voorzie een kandidaat uiterlijk op het beloofde moment van een reactie. Laat kandidaten duidelijk weten in welke fase ze zich bevinden en wat er van hen verwacht wordt: moeten ze zich voorbereiden met een assessment? Is het interview telefonisch of in persoon? Hoe laat? En met wie? Allemaal vragen waar kandidaten tijdig antwoord op willen. Houd kandidaten niet onnodig aan het lijntje, stel jezelf professioneel op als bedrijf en voorzie kandidaten van de juiste informatie.
Sollicitatiegesprekken
Een kruisverhoor is allesbehalve prettig tijdens een sollicitatiegesprek. Natuurlijk wil je testen of de kandidaat bij de functie past, maar bied deze ook de ruimte om eigen vragen te stellen. Luister naar deze vragen en vraag zelf ook door. Het heet niet voor niets een sollicitatiegesprek ????. Met zo’n gesprek geef je een belangrijk signaal af van jullie bedrijf, de sfeer en hoe jullie met personeel omgaan. Laat kandidaten ook hier niet onnodig wachten en zorg dat de kandidaat ook echt een gesprek heeft met de beloofde personen. Natuurlijk is het belangrijk om de kandidaat te ‘testen’, maar zet deze niet onnodig voor het blok en wimpel iemand zeker niet af. Het gevoel dat de kandidaat overhoudt van jullie gesprek heeft een groot effect op jullie imago als bedrijf.
3. Het aannemen van kandidaten
Wanneer je na de sollicitatiegesprekken de juiste kandidaat gevonden hebt is het tijd om deze een aanbieding te doen. Ben ook hierin altijd duidelijk zodat de kandidaat weet waar hij of zij aan toe is en schep geen valse verwachtingen. Kom je beloftes wat betreft arbeidsvoorwaarden uit eerdere gesprekken na en zorg voor een professioneel contract. Geef de kandidaat de ruimte om dit door te nemen en erover na te denken. Door ook hierover met elkaar in gesprek te blijven heb je de grootste kans op een succesvolle afloop en een positief gevoel bij beide partijen.
4. Onboarding van medewerkers
Het contract is getekend dus de medewerker kan beginnen. Ook hier is het devies: duidelijkheid. Wanneer wordt de medewerker waar verwacht, waarop kan hij of zij zich alvast voorbereiden en met wie zijn de eerste week afspraken nodig. Is er een speciaal onboarding programma of kan de medewerker met andere zaken een gemakkelijke en overzichtelijke start geboden worden? Zorg er in ieder geval dat op voorhand duidelijk is waar de medewerker de eerste tijd mee aan de slag kan en wat er van hem of haar verwacht wordt. Vanzelfsprekend is het ook belangrijk dat de faciliteiten zoals een laptop, computer, werkplek, telefoon, toegangen, et cetera geregeld zijn voordat de nieuwe medewerker begint.
Een positieve candidate experience werkt
Neem bovenstaande tips mee in je recruitmentproces en zorg ervoor dat kandidaten een positieve ervaring overhouden aan de arbeidsmarktcommunicatie met jullie bedrijf. Dit geven ze door aan vrienden en familie, wat een positief effect heeft op het imago van jullie bedrijf. En dat betaalt zich terug!
Op zoek naar het beste talent voor jouw organisatie? Wij helpen je graag, maak kennis met onze dienstverlening!