Een sterke campus recruitment strategie neerzetten
HomeBlogEen sterke campus recruitment strategie neerzetten

Een sterke campus recruitment strategie neerzetten

Wil jij een start maken met campus recruitment, of wil jij dit verder uitbouwen? In deze blog nemen we je mee in het neerzetten van een sterke campus recruitment strategie. We gaan onder andere in op jouw aanpak en positionering, employer branding en relatiebeheer: aspecten die enorm belangrijk zijn in een campus recruitment strategie. Ben je nog niet helemaal thuis in campus recruitment? Lees dan hier wat het precies inhoudt.

Met een sterke campus recruitment strategie kom je in contact met studenten en bouw je een funnel op met talentvolle studenten die graag bij jou bedrijf aan de slag willen wanneer zij afstuderen. Zo vis jij niet achter het net wanneer je dringend een vacature in moet vullen en staat er gelijk hoogopgeleid talent klaar om jouw bedrijf te versterken.

 

Voordat je aan de slag gaat met Campus Recruitment

Het is voor studenten erg belangrijk dat ze weten wie jij als organisatie bent. Zelf zal je, waarschijnlijk, ook eerder voor een bedrijf kiezen die je al kent, vergeleken met een bedrijf waar je nog nooit van gehoord hebt. Hoe je gaat zorgen dat studenten jou leren kennen, werk je uit in je campus recruitment strategie.

Om zo efficiënt mogelijk te werken te gaan, is het belangrijk om twee aspecten van tevoren te bepalen: 1) wie is je doelgroep en 2) wat je is doel. Bijvoorbeeld: met wat voor type studenten met wat voor studieachtergrond wil jij jouw organisatie graag versterken? En wil je alleen meer naamsbekendheid genereren, of is het doel om op korte termijn ook een aantal vacatures in te vullen? Door dit allemaal in kaart te brengen ga je én efficiënt te werk én besteed jij je budget slim.

Wanneer jij je doel en doelgroep in kaart hebt, kan je aan de slag met een campus recruitment strategie. Dit doe je in de volgende vier stappen.

  1. Positionering

Studenten moeten allereerst een idee krijgen van wat je als organisatie te bieden hebt. Daarbij is het belangrijk dat ze echt een inzicht krijgen in het dagelijkse reilen en zeilen. Wat zijn de taken en hoe voelt de sfeer binnen het bedrijf? Het is cruciaal dat je een authentiek verhaal vertelt, je employer value proposition. Wanneer jij niet het echte verhaal vertelt of deze verfraait, loop je het risico dat het talent dat je binnenhaalt snel weer vertrekt, en dat zou zonde zijn van je inspanningen in kosten.

De tweede vraag die je jezelf zou moeten stellen: hoe zien potentiële kandidaten jou als werkgever, oftewel, wat is jouw werkgeversimago (employer brand)? Ben je tevreden met hoe je wordt gezien, of is het huidige imago een belemmering bij het aantrekken van nieuw talent. Samen met je positie ten opzichte van concurrenten en wat je doelgroep belangrijk vindt, kom je tot de kern: wat ga ik communiceren? Dit is de eerste stap naar een sterke campus recruitment strategie.

2. Employer branding

Wie niet gezien wordt, wordt niet gekozen. Het is cruciaal om op te vallen bij de doelgroep die je wilt aanspreken. Maar waar moet je zijn om gezien te worden? Kijk naar de plekken waar jouw doelgroep zich bevindt en bepaal welke kanalen voor jou relevant zijn.

Denk aan de digitale wereld. Met een unieke boodschap kun je op social media een gemeenschap opbouwen zonder grote kosten, of je kunt snel een groot publiek bereiken door gericht advertentiecampagnes op te zetten die specifiek jouw doelgroep bereiken. Social media bieden die mogelijkheid om heel precies te targeten, waardoor je effectief de juiste mensen bereikt.

Ook offline kan jij een slag slaan. Denk bijvoorbeeld aan het uitdelen van flyers op onderwijsinstellingen. Een cross mediale aanpak is namelijk nog effectiever dan wanneer jij alleen online aanwezig bent.

3. Contact

Persoonlijk contact met studenten is erg belangrijk en draagt niet alleen bij aan je bekendheid, maar zorgt er ook voor dat het je werving aanzienlijk vereenvoudigt en dat het je de kans geeft om elkaar beter te leren kennen. Doordat de student al een (positief) gesprek met jou achter de rug heeft, zal hij of zij eerder voor jouw kiezen als toekomstig werkgever vergeleken met een bedrijf waar nog nooit een woord mee is uitgewisseld.

Er zijn verschillende manieren om in contact te komen met studenten. Denk hierbij aan georganiseerde evenementen van onderwijsinstellingen of studieverenigingen, zoals een bedrijvendiner of een lunchlezing. Ook kan je ervoor kiezen om een inhousedag of e-housedag te organiseren. Studenten krijgen tijdens zo’n event de kans om jouw organisatie beter te leren kennen en om vragen te stellen.

Kortom, genoeg mogelijkheden!

4. Relatiebeheer en werving

Net zo belangrijk als het contact leggen zelf, en misschien nog wel belangrijker: het onderhouden van dit contact. Wanneer je het gelegde contact met een student niet onderhoudt, zal deze jou snel vergeten. Er zijn namelijk tal van andere bedrijven waar hij of zij waarschijnlijk ook mee in contact staat. Zorg er dus voor dat je top of mind blijft. Manieren om contact te onderhouden zijn bijvoorbeeld social media, nieuwsbrieven en/of een talentpool

 

Start nu met jouw Campus Recruitment strategie

Nu is het tijd om een start te maken met jouw campus recruitment strategie! Met dit stappenplan kan je in ieder geval een goed begin maken. Heb je hulp nodig bij jouw campus recruitment, of heb je een vraag? We staan je graag te woord. 

 

 

Campus recruitment