Wat is Campus Recruitment?
HomeBlogWat is Campus Recruitment?

Wat is Campus Recruitment?

De huidige arbeidsmarkt is erg krap, met werkgevers die allemaal op zoek zijn naar dat jonge, maar ook schaarse talent. Studenten en starters hebben volop keus als het gaat om werkgevers. Als je op zoek bent naar deze doelgroep dan kom je al snel in aanraking met campus recruitment. Maar wat is campus recruitment eigenlijk? Wij vertellen je hier graag meer over.

Campus recruitment is geen gewone vorm van werving. Het is een strategische aanpak om jong en vaak schaars talent aan te trekken dat zich midden in hun studie bevindt of recent is afgestudeerd. Het hoofddoel? Het invullen van openstaande stageplaatsen, traineeships, bijbanen en/of startersfuncties. Als een organisatie een concrete strategie heeft om studenten en recent afgestudeerden met de juiste studieachtergronden aan te trekken, dan noemen we dat campus recruitment. Kort gezegd:

“Campus recruitment is het gestructureerd aantrekken van studenten of recent afgestudeerden met specifieke studieachtergronden voor openstaande vacatures.”

Het begint allemaal met een duidelijke strategie. Je moet eerst weten wie je als organisatie bent, wat je te bieden hebt en wat voor mensen je zoekt. Zodra dat helder is, kan je aan de slag. Als je op dit moment nog geen hoge druk ervaart om vacatures in te vullen of moeite hebt om de juiste kandidaten aan te trekken, kan employer branding voldoende zijn. Maar als je directe versterkingen wilt realiseren, moet je je richten op actieve werving. Wat je doel ook is, het begint allemaal met een goed doordachte strategie, waarmee je een effectieve campus recruitment strategie kunt opbouwen.

Laten we eens kijken naar een globaal stappenplan voor het inrichten van jouw campus recruitment.

 

Campus Recruitment Stappenplan

Stap 1: De Juiste Aanpak en Onderscheidende Positionering Begin met een sterke start. Analyseer grondig je doelgroep, doelen, organisatie en wervingsbehoeften (nu en in de toekomst). Pas je boodschap hierop aan, zodat deze perfect aansluit bij de behoeften van de kandidaten. Voeg aantrekkelijke visuele elementen toe en ontwikkel een passende communicatiestrategie.

Stap 2: Het Versterken van Je Employer Branding Nu is het tijd om je boodschap naar buiten te brengen. Laat jezelf zien, zowel offline als online. Gebruik advertenties en posters op relevante locaties, zoals onderwijsinstellingen, om offline aanwezig te zijn. Online kun je je doelgroep directer bereiken via gerichte advertenties en het opzetten van een eigen community. Dit zal de aandacht naar je merk trekken.

Stap 3: Het Leggen van Contacten met Studenten Het is tijd om de aandacht die je hebt gegenereerd om te zetten in persoonlijk contact met studenten. Neem deel aan activiteiten van studieverenigingen of onderwijsinstellingen, of nodig veelbelovende talenten uit om je kantoor of faciliteiten te bezoeken voor een in-house evenement. Direct contact leggen zorgt voor enthousiasme en helpt je de talenten te identificeren die bij je organisatie passen.

Stap 4: Het Onderhouden van Relaties en Talent Werven Dit is een stap die vaak wordt vergeten. Nu je waardevolle contacten hebt gelegd, is het cruciaal om deze te onderhouden. Blijf de gekoesterde talenten op de hoogte houden van bedrijfsontwikkelingen, evenementen en vacatures. Zo houd je ze betrokken en voorkom je dat ze naar concurrenten gaan.

 

Een start maken met Campus Recruitment

We hopen dat je nu een beter beeld hebt van wat campus recruitment precies is. Belangrijk is dat je een goed doordachte strategie hebt, dat je zichtbaar bent voor jong talent en persoonlijke relaties ontwikkelt met potentiële kandidaten.

Met 15 jaar ervaring op het gebied van campus recruitment weten we waar wij het over hebben. Kan jij hulp gebruiken bij jouw campus recruitment activiteiten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je natuurlijk graag.

 

 

 

 

Campus recruitment