Trending Social Media Kanalen in 2023 voor Campus Recruitment
HomeBlogTrending Social Media Kanalen in 2023 voor Campus Recruitment

Trending Social Media Kanalen in 2023 voor Campus Recruitment

Als je jong talent wilt bereiken, kun je eigenlijk niet om social media heen. Maar het is cruciaal om de juiste kanalen te gebruiken en te voorkomen dat je onnodig tijd en geld investeert in een kanaal dat geen toekomst heeft. In 2023 zijn social media een integraal onderdeel geworden van ons dagelijks leven, en het gebruik ervan blijft groeien, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom Research 2023. In deze blog delen we de trending social media kanalen in 2023 voor jouw campus recruitment. Hierdoor kun je bepalen hoe en waar je studenten kunt bereiken en welke kanalen je kunt inzetten voor jouw campus recruitmentstrategie om zo de beste starters, stagiaires en bijbaanstudenten te vinden.

 

De Doelgroep voor Campus Recruitment

Laten we eerst de definitie van jong talent verduidelijken, gezien onze focus op campus recruitment. Newcom maakt onderscheid tussen twee leeftijdsgroepen: 15 tot 19 jaar en 20 tot 39 jaar. De meeste scholieren behalen tussen de 17 en 19 jaar hun diploma voor havo of vwo. Aangezien studenten in de eerste fase van hun studie nog niet echt bezig zijn met werkgevers, is de groep van 15-19 jaar vooral relevant voor branding of eventuele bijbanen. De groep van 20-39 jaar is echter het meest interessant voor (campus) recruiters, omdat ze actief op zoek zijn naar hun toekomstige carrière. Natuurlijk is de grens tussen deze doelgroepen niet altijd duidelijk, aangezien studenten niet op hun 20ste denken: “Hé, ik ben 20 geworden, dus ik ga nu een LinkedIn-account aanmaken.”

 

De Social Media Trends in 2023

Hier zijn enkele interessante bevindingen uit het Nationale Social Media Onderzoek 2023:

  1. Zowel de leeftijdsgroep van 15-19 jaar als de leeftijdsgroep van 20-39 jaar besteedt meer tijd aan social media en gebruiken tevens meer platforms. Meer kansen dus om deze doelgroepen te bereiken.
  2. TikTok wint opnieuw aan populariteit, vooral onder mensen jonger dan 20 jaar. TikTok, dat eerder nieuw was in het social media-landschap, lijkt nu een gevestigd platform te zijn geworden.
  3. Opvallend is dat Facebook gebruikers verliest t.o.v. 2022. Vooral de jonge doelgroep, 15-19 jaar, heeft besloten om gedag te zeggen tegen Facebook, voornamelijk omdat zij een voorkeur hebben voor andere platforms of omdat leeftijdsgenoten gebruik maken van andere social media kanalen.

 

Campus Recruitment en Social Media Trends

Wat betekent dit voor campus recruitment? Jouw doel moet altijd leidend zijn in je campus recruitmentstrategie en bepalend zijn voor de kanalen waarop je actief moet zijn. Als je nog nadenkt over welke kanalen voor jou interessant zijn, kunnen de volgende inzichten je helpen:

  • TikTok lijkt een blijvend platform te zijn, waarop je creatieve filmpjes kunt gebruiken om jong talent aan te trekken.
  • WhatsApp heeft het hoogste aantal gebruikers en is handig voor direct contact met studenten.
  • Facebook en Instagram zijn beide geschikt voor employer branding, community building en het promoten van vacatures of evenementen. Een combinatie van beide kanalen kan je bereik optimaliseren.
  • LinkedIn is relevant zodra studenten zich gaan oriënteren op de arbeidsmarkt, maar het is meer zakelijk van aard. Overweeg of de investering in een betaald LinkedIn-account de moeite waard is.

Alle genoemde platforms bieden advertentiemogelijkheden, wat nuttig kan zijn om snel de juiste doelgroep te bereiken. Onthoud deze belangrijke punten:

  • Kies het juiste kanaal dat past bij je doelen en doelgroep.
  • Ontwikkel content die bij dat kanaal past.
  • Overweeg adverteren om meer resultaat te behalen.

 

Samengevat, voor campus recruitment in 2023 zijn WhatsApp, Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok de belangrijkste kanalen. Het sociale medialandschap blijft echter evolueren, dus blijf de ontwikkelingen volgen en pas je strategie aan zoals nodig. Uiteindelijk moet je investering in social media in verhouding staan tot de resultaten die je wilt behalen. Een aangepaste strategie helpt je om het beste resultaat te behalen. En als dat niet lukt, aarzel dan niet om hulp in te schakelen!

 

Campus recruitment social media