fbpx

_MET PLEZIER DOOR ONS VERZORGD

Wervingscampagne Traineeship Provincie Utrecht

Een creatieve wervingscampagne die startte met de vraag naar 17 profielen, maar eindigde in 30 aangenomen trainees.

_IN HET KORT

Resultaten

Step Image

65 deelnemers inhousedag

Step Image

332 uitstekende sollicitanten

Step Image

30 fantastische trainees

_PROVINCIE UTRECHT

Introductie

Provincie Utrecht werkt keihard om ervoor te zorgen dat iedereen binnen de provincie fantastisch kan wonen, werken en leven. Om bij te dragen aan deze missie, biedt de provincie een tweejarig traineeprogramma, waarin jong talent de kans krijgt om zichzelf zowel als werknemer als persoon te ontwikkelen binnen verschillende maatschappelijke thema’s. Met een combinatie van werken aan opdrachten in de praktijk én een persoonlijk ontwikkelprogramma samen met andere trainees, doet jong talent werkervaring en kennis op en krijgen zij de kans om te groeien naar een reguliere functie binnen de Provincie.

Introductie

Uitdaging

Voor 17 uiteenlopende trainee-posities zocht de provincie Utrecht geschikte hbo- en wo-talenten. Ondanks eerdere conventionele wervingsinspanningen bleek het vinden van de juiste kandidaten een uitdaging. Het projectteam heroverwoog hun aanpak en streefde naar een innovatieve benadering om op te vallen en kandidaten te overtuigen van de aantrekkelijkheid van het traineeship.

_Beeldmateriaal

Opvallen in de massa

Aansprekend beeldmateriaal is cruciaal voor een succesvolle online wervingscampagne, vooral als je visueel ingesteld jong talent wilt aantrekken. Daarom organiseerden we een foto- en videoshoot met zes trainees van de provincie Utrecht. Samen vormden zij hét gezicht naar de nieuwe lichting trainees. Dankzij echte beelden van trainees en een authentieke indruk van de organisatie en haar cultuur kunnen kandidaten zich identificeren met het traineeship en worden ze aangemoedigd om te solliciteren. Het resultaat? Beelden die direct de aandacht van potentiële trainees trekken en nieuwsgierigheid opwekken naar het traineeship en de organisatie.

Opvallen in de massa

_CONCEPT & LANDINGSPAGINA

Samen komen we verder

Een goed gekozen concept maakt een wervingscampagne voor een traineeship effectiever en aantrekkelijker. Voor de provincie Utrecht verenigden we werkcultuur en traineeprogramma rond “Samen komen we verder“. Dit motto benadrukt teamwork, gezamenlijke doelen en inclusiviteit, en weerspiegelt de waarden van de provincie. Trainees werken met ervaren professionals aan belangrijke projecten en ontwikkelen hun vaardigheden. Bij de provincie Utrecht komen trainees samen verder en lanceren ze hun carrière.

Dit concept werd doorgevoerd in de hele campagne. We creëerden een landingspagina met authentieke ervaringsverhalen die de boodschap onderschrijven en zorgden voor een consistente opmaak in alle uitingen. Zo maakten we de waarden van de provincie herkenbaar en aantrekkelijk voor potentiële kandidaten.

Samen komen we verder
_KENNISMAKEN & ENTHOUSIASMEREN

Inhousedag

Het traineeship bij de overheid: een onverwachte keuze voor velen. Maar telkens wanneer we praten met overheidstrainees, worden we geraakt door hun enthousiasme en passie. Ook van degenen die dat niet hadden verwacht. Daarom organiseerden we als onderdeel van onze wervingscampagne voor de provincie Utrecht, een inhousedag. Hier konden potentiële trainees ontdekken waarom werken bij de overheid, en bij de provincie Utrecht in het bijzonder, voor hen de allerbeste carrièrestart kon zijn.

Een schot in de roos, want het beoogde aantal van 30 deelnemers werd ruim overtroffen toen we 65 nieuwsgierige talenten verwelkomden. Dat we veel van hen later terugzagen tussen de sollicitaties op het traineeship, zegt alles over het enthousiasme dat door de inhousedag werd aangewakkerd. Missie geslaagd!

Inhousedag
_SOLLICITEREN

Wervingscampagne

De provincie Utrecht wilde voor 17 unieke vacatures trainees selecteren. Wij wilden kandidaten niet de stress geven om uit 17 posities te kiezen. Daarom bundelden we de vacatures in drie thema’s:

  • Beleid & bestuur
  • Klimaat & natuur
  • Mobiliteit & techniek

Daarnaast boden we een vierde optie: ‘Help mij kiezen’. Veel jonge talenten weten namelijk niet precies wat bij hen past, en met deze extra optie namen we voor hen een flinke drempel weg.

Onze wervingscampagne voor het traineeship van de provincie Utrecht bestond uit drie fasen: awareness, kennismaken en solliciteren. Dit stelde ons in staat om interesse stapsgewijs op te bouwen. In de awareness-fase gebruikten we advertenties en social media. De kennismaken-fase legde de nadruk op verdieping via de landingspagina, ervaringsverhalen en een inhousedag. Kandidaten trokken we tenslotte over de streep in de solliciteren-fase.

Deze aanpak met focus op het perspectief van de kandidaat, leverde veel sollicitaties op. Per thema, maar ook bijna 42% vroeg om hulp bij hun keuze. De selectie werd een uitdaging door de overvloed aan uitstekende kandidaten. Uiteindelijk zijn er daardoor niet 17, maar zelfs 30 trainees aangenomen. *Supertrots.*

Wervingscampagne
Super tevreden over onze plezierige samenwerking met StudentFactor. Ze hebben in korte tijd een mooie wervingscampagne voor ons traineeship ontwikkeld. De campagne heeft in een lastige arbeidsmarkt geleid tot heel veel sterke kandidaten. Dit overtrof onze verwachtingen. Het team van StudentFactor heeft veel kennis en ervaring met de doelgroep. Ze denken mee, zijn proactief, makkelijk te bereiken en oplossingsgericht. En wanneer iets niet kon, zorgden zij ervoor dat het wel kon. Heel erg prettig.
Provincie Utrecht
Klaske Sikkes , Programmamanager Traineeship bij Provincie Utrecht

_OOK LEUK

Voor de cijfernerds

Step Image

1,4 miljoen weergaven van advertenties aan de doelgroep

Step Image

22.000 bezoeken van potentiele trainees aan de website

Step Image

76% méér posities ingevuld dan beoogd

Laten we kennismaken

Samenwerking leidt tot magie. We laten heel graag zien hoe we jou aan het beste talent kunnen helpen. Talent dat je de potentie geeft om te groeien. Let’s talk!

Neem contact op ➜ Aanmelden vacature ➜