Recruitment via LinkedIn: Wat zijn jouw mogelijkheden?
Recruitment via LinkedIn is een belangrijk onderdeel van jouw recruitment-gereedschapskist. In een eerdere blog hebben we je een overzicht gegeven van de beschikbare kanalen die je aan jouw recruitment marketing zou kunnen toevoegen. Vandaag gaan we het speciviek hebben over recruitment via LinkedIn. We gaan in op alle mogelijkheden en over de opties die je op dit platform hebt met adverteren.
Wie Gebruikt LinkedIn
LinkedIn is een professioneel netwerkplatform waarop het mogelijk is om contact te leggen met collega’s, klanten en/of potentiële werkgevers. Het wordt voornamelijk gebruikt voor professioneel netwerken, het zoeken naar werk en loopbaanontwikkeling. LinkedIn stelt jou als gebruiker in staat om een profiel aan te maken dat in principe fungeert als een online CV.
De Bedrijfspagina
Om als organisatie zichtbaar te zijn op LinkedIn is het allereerst belangrijk om een bedrijfspagina aan te maken. Op een bedrijfspagina is het mogelijk om bedrijfsinformatie te verstrekken en relevante content te delen die aanspreekt bij jou publiek. Het delen van content draagt bij aan het versterken van jouw employer brand. Wanneer jij regelmatig inhoud plaatst over, bijvoorbeeld, ervaringen van medewerkers, de bedrijfscultuur en bedrijfsuitjes, kunnen potentiele kandidaten op jouw bedrijfspagina een goed beeld krijgen de organisatie, wat ook helpt bij het invullen van toekomstige vacatures.
Jong talent aantrekken?
Met slimme campus recruitment werven wij al meer dan 15 jaar voor een breed scala aan organisaties. Altijd een aanpak op maat.
Naar Campus RecruitmentLinkedIn Recruiter
Om het maximale uit jouw social media recruitment via LinkedIn te halen, raden we je sterk aan om een Recruiter account aan te schaffen. Voor abonnementen en prijzen sturen we je graag door naar de officiele LinkedIn pagina. Een LinkedIn Recruiter account geeft jou veel extra mogelijkheden wat het zoeken naar talent een stuk eenvoudiger maakt:
- Uitgebreide zoekmogelijkheden: LinkedIn Recruiter biedt geavanceerde zoekfuncties waarmee je gedetailleerd kan zoeken naar kandidaten op basis van criteria zoals locatie, branche, vaardigheden, functietitel en meer.
- InMail-berichten: Hiermee kan je berichten sturen naar potentiële kandidaten, zelfs als ze geen directe connectie zijn. Dit vergroot de mogelijkheid om in contact te komen met relevante professionals.
- Volledige profielweergave: Het abonnement biedt toegang tot de volledige profielweergave, waardoor je alle details van een profiel kan bekijken, zelfs als de persoon geen directe connectie is.
- Volgen van kandidaten: Je kan kandidaten volgen om op de hoogte te blijven van hun activiteiten en updates. Dit helpt bij het onderhouden van betrokkenheid en biedt jou de mogelijkheid om snel door te hebben wanneer iemand op zoek is naar een nieuwe functie.
- Teamfunctionaliteiten: Ben je met meer collega’s op zoek naar talent? LinkedIn Recruiter biedt tools voor samenwerken, zodat je kandidaten kan delen met collega’s en gezamenlijk aan wervingsprojecten kan werken.
- Notities en tags: Je kan notities toevoegen aan profielen en tags gebruiken om kandidaten te categoriseren en te organiseren binnen het systeem
- Statistieken en rapporten: LinkedIn Recruiter geeft toegang tot statistieken en rapporten waarmee je de prestaties van jouw wervingsactiviteiten kan analyseren, zoals het aantal bekeken profielen en het aantal reacties op InMail-berichten.
- Automatische updates: Je ontvangt automatische updates over wijzigingen in het profiel van gevolgde kandidaten, zoals nieuwe functies, vaardigheden of werkervaring.
LinkedIn Vacatures
Het is via LinkedIn op twee manieren mogelijk om vacatures te plaatsen en onder de aandacht te brengen bij werkzoekenden. Dit kan zowel via een gratis vacatureplaatsing als een betaalde vacatureplaatsing. Bij een gratis vacatureplaatsing verschijnt jouw vacature in de zoekresultaten, maar wordt deze niet actief gepromoot onder werkzoekenden die in aanmerking komen. Onder een betaalde vacatureplaatsing is dit wel het geval en wordt de vacature getoond aan de juiste doelgroep, op basis van de functievereisten. Het bereik met een betaalde vacature is, logischerwijs, veel groter dan het bereik met een gratis vacature. Op het moment van schrijven kost het plaatsen van een betaalde vacature minimaal €10,- per dag. Uit ervaring weten wij dat er zeker geschikte kandidaten reageren op de meeste betaalde vacatureplaatsingen, ook voor het minimumbudget. Het overwegen waard dus voor jouw social media recruitment!
LinkedIn Campagnes
Campagnes op LinkedIn zijn een perfectie toevoeging aan jouw social media recruitment strategie. Via het advertentiecentrum van LinkedIn is het mogelijk om te adverteren en campagnes op te richten. Graag nemen we je mee in dit centrum, zodat je een idee krijgt van alle mogelijkheden. Het is goed om te weten dat je een campagne inricht op drie niveaus: een campagnegroep, een campagne, en een advertentie.
Campagnegroep
Onder een campagnegroep kunnen verschillende campagnes hangen, met eventueel andere doelstellingen en targeting. Dit bepaal jij zelf. Op campagnegroep niveau bepaal jij de campagnegroep naam, de doelstelling (wanneer deze hetzelfde is voor al jouw campagnes) en jouw campagnegroep budget en schema. Je kan de doelstelling, budget en schema ook op campagneniveau instellen
Campagne
Op campagneniveau ga je de campagne instellen. Het is mogelijk om meerdere campagnes onder een campagnegroep te hebben. Opnieuw krijg je de mogelijkheid om je doelstelling te bepalen. LinkedIn geeft je hier verschillende mogelijkheden:
- Merkbekendheid
- Websitebezoeken
- Interacties
- Videoweergaven
- Berichtenfunctie
- Genereren van leads
- Talent
- Websiteconversies
- Sollicitanten
Met elke doelstelling die jij selecteert, probeert het algoritme van LinkedIn jouw advertenties te laten zien aan personen die het meest waarschijnlijk jouw website zullen bezoeken (in het geval van websitebezoeken), of die het meest waarschijnlijk een leadformulier zullen invullen (in het geval van genereren van leads)
Vervolgens stel je jouw doelgroep in. Aan wie moeten jouw advertenties getoond worden? Het is hier onder andere mogelijk om taal, bedrijfsinformatie, demografische gegevens, opleidingsinformatie en interesse-informatie te specificeren. Met een LinkedIn Insight Tag is het zelfs mogelijk om websitebezoekers in een doelgroep op te slaan. Zo kan jij jouw advertenties laten zien aan potentiële kandidaten die ooit al eens op jouw website zijn geweest.
Nu bepaal je de advertentievorm. Hier kan je bijvoorbeeld kiezen uit een afbeelding of een video. Of simpelweg gewoon tekst. Ook kan je het budget en schema bepalen, wanneer je dit nog niet gedaan hebt op campagnegroep niveau. Als laatste optie heb je de mogelijkheid om een conversie toe te voegen. In het advertentiecentrum van LinkedIn is het mogelijk om conversies te bepalen. Dit kan bijvoorbeeld een klik op een button op jouw website zijn. Wanneer je een conversie opneemt in een campagne, kan je vervolgens alle conversies meten die uit de desbetreffende campagne komen. Fijn om te bepalen of een campagne goed gedraaid heeft!
Advertentie
Nu is het tijd om jouw advertentie in te richten. Wat krijgen potentiële kandidaten uiteindelijk te zien? Het is mogelijk om zowel bestaande content (die je hebt geplaatst op je bedrijfspagina) als nieuwe content te promoten. Bij een nieuwe advertentie krijg je met visuele content, tekst, een bestemmingspagina, een kop, een beschrijving en een call-to-action button krijg jij veel vrijheid in het opzetten van jouw ideale advertentie. Het is mogelijk om meerdere advertenties te maken onder een campagne. LinkedIn, en wij ook, raadt dit ook aan. Op deze manier kan LinkedIn advertenties rouleren om vervolgens te bepalen welke het beste werken.
LinkedIn Groepen
Als laatste optie willen wij graag ook de gemeenschappelijke groepen op LinkedIn uitlichten. Iedereen kan lid worden van deze groepen en het fungeert in principe als een community van mensen met allemaal eenzelfde interesse. Zo heb je bijvoorbeeld een groep “Vacatures Online Marketing”. Zit vol met mensen die geïnteresseerd zijn in online marketing vacatures. Kans dat jouw nieuwe marketing medewerker hier wel tussen zit!
Recruitment via LinkedIn in een notendop
Zo, de vele mogelijkheden via Linkedin om jouw social media recruitment uit te breiden op een rijtje! Wees je ervan bewust dat sommige opties hierboven genoemd vaak alleen werken wanneer je ervoor betaald. Het is dus van belang dat jij bijvoorbeeld een campagne goed inricht om het optimale resultaat te behalen.