
Het COVID-19 virus legt de samenleving grotendeels plat, maar studenten zijn wel degelijk op zoek naar een stageplaats voor september
Het coronavirus heeft grote impact op ons dagelijks leven. We worden gedwongen zo veel mogelijk thuis te werken, sociaal contact te mijden en op gepaste afstand van elkaar te blijven. Achter de schermen proberen bedrijven en scholen zo veel mogelijk werkzaamheden door te zetten, zij het digitaal. De toekomst laat zich moeilijk voorspellen, maar we merken dat hogescholen en universiteiten zo veel mogelijk zaken door laten gaan. Examens vinden waar mogelijk plaats en lessen worden digitaal gegeven. Studenten willen zo min mogelijk studievertraging oplopen en zijn daarom al nu al bezig met het zoeken naar een stageplaats voor september. De manier waarop je stagiairs werft zal echter anders zijn dan anders. Dit zijn onze tips voor een succesvolle werving en selectie van stagiairs en deze bijzondere tijd.
1. De beste stagiairs hebben als eerste hun stageplaats gevonden
Natuurlijk wil je een stagiair die echt van toegevoegde waarde is voor jouw bedrijf. Besef dat dit toptalent al vroeg begint met het zoeken naar een stageplaats, ook in deze onzekere tijden. Zij zijn met hun toekomst bezig en willen zich binden aan een bedrijf dat hen kan helpen zichzelf optimaal te ontwikkelen. Dit talent wil hun stageplaats al maanden voor de startdatum rond hebben. Zorg er als bedrijf voor dat je dit talent niet misloopt, door het ontwikkelen van jullie stage vacature nu vooruit te schuiven. Wil jij straks een uitstekende student op jouw stage, begin dan vijf tot zes maanden voor de startdatum met het ontwikkelen van jouw stageopdrachten.
2. Zorg voor een duidelijke opdrachtomschrijving
Studenten willen zo veel mogelijk duidelijkheid in hun zoektocht naar een stageplaats. Biedt hen dit in de vorm van een overzichtelijke vacaturetekst inclusief duidelijke opdrachtomschrijving. Geef een zo volledig mogelijk beeld van het onderzoek dat de stagiair kan doen en/of welke werkzaamheden hij of zij op mag gaan pakken. Maak meteen duidelijk om wat voor soort stage het gaat en voeg daar een duidelijke omschrijving van het profiel van de stagiair aan toe. Zo zorg je ervoor dat zo veel mogelijk relevante kandidaten solliciteren op jullie stageplaats. Heb je moeite met het opstellen van een sterke stagevacaturetekst? In deze blog geven we je een aantal handige tips.
3. Werf je stagiairs digitaal
In deze tijd van zo min mogelijk sociaal contact zijn stage evenementen, speeddates en bedrijvenbeurzen geen optie voor het werven van stagairs. Dat maakt digitaal werven en selecteren noodzakelijk. Gelukkig zijn hier er talloze mogelijkheden voor, zoals sociale media, LinkedIn search en online advertising. Daar kun je heel gericht jong talent mee bereiken. Voor ons is dit gemeengoed bij het werven, in combinatie met ons netwerk, maar voor velen betekent het een omschakeling. Misschien voor jou ook wel. Bedenk dan goed hoe je dit het beste aan kunt pakken en houd er rekening mee dat je een advertentiebudget of specifiek account nodig hebt om voldoende bereik te genereren.
4. Digitaliseer je selectieproces
Een persoonlijk sollicitatiegesprek op locatie past niet in deze tijd. Dat vraagt dus om wat creativiteit. Misschien meer voor jou dan voor de student. Die doet immers al niet anders dan digitaal communiceren. Wij merken dat studenten erg snel reageren via Whatsapp. Dit werkt een stuk efficiënter dan mailen of bellen bij het maken van afspraken of het beantwoorden van korte vragen. Natuurlijk blijft het gewenst om een sollicitatiegesprek te voeren en elkaar daarbij ook in beeld te zien. Oplossingen zoals Skype, Facetime, Whereby en Whatsapp video helpen daarbij. Wil je de student nog verder testen op bepaalde skills? Denk dan eens na over een assessment of andere opdracht die de kandidaat op afstand uit kan voeren. Dit bied je een extra kans om te beoordelen wat voor vlees je in de kuip hebt en de juiste stagiair te selecteren.
Heb je behoefte aan stagiairs binnen jullie organisatie?
Wacht dan niet langer met het formuleren van opdrachten, taken en profielen en ga aan de slag met de digitale werving. Zo loop je toptalent niet mis! Lukt het je zelf niet om goede kandidaten te vinden? Wij helpen je graag aan het beste talent voor jouw stageplaats(en). Benieuwd hoe? Maak kennis met onze werkwijze!
Recente artikelen
